روش مصرف انواع قرص اورژانسی | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

بررسی روش مصرف انواع قرص اورژانسی

در این مطلب از سایت کلینیک شبانه روزی فولادشهر روش مصرف انواع قرص اورژانسی را مورد بررسی قرار می دهیم.

قرص‌های پروژستینی (لوونورژسترول یا قرص تنسی)

نام هورمونی است که در کارخانه تولید می‌شود و دقیقاً مشابه هورمون پروژسترون طبیعی است که تخمدان‌ها تولید می‌کنند. قرص‌های حاوی این هورمون از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند یا آن را به تعویق مي‌اندازند.

قرص‌ اولیپریستال (قرص الا)

این قرص‌ها روی فعالیت هورمون پروژسترون در بدن اثر می‌گذارند و از این طریق باعث قطع‌شدن یا تعویق تخمک‌گذاری می‌شوند. بعضی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که قرص اولیپریستال روی بافت دیواره رحم هم اثر می‌گذارد و از این طریق نیز فرایند لانه‌گزینی و شروع بارداری را ناممکن می‌کند.

قرص‌های ترکیبی

در قرص‌های ضدبارداری ترکیبی، هم استروژن و هم پروژستین وجود دارد. این قرص‌ها درواقع همان قرص‌های جلوگیری معمولی هستند که در موارد استثنا از آن‌ها به‌صورت اورژانسی و در ۲ دوز استفاده می‌شود.

انتخاب قرص مناسب

انتخاب قرص اورژانسی مناسب به عوامل مختلفی مثل سن، وزن، میزان اثربخشی دارو، عوارض و مدت زمانی که از رابطه جنسی گذشته است بستگی دارد. برای مثال بعضی از قرص‌ها باید تا حداکثر ۳ روز بعد از رابطه جنسی مصرف شوند و برخی دیگر تا ۵ روز بعد هم قابل‌مصرف هستند. اگر درباره انتخاب قرص اورژانسی مناسب شک دارید بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

زمان استفاده از قرص اورژانسی | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

مدت استفاده قرص اورژانسی بعد از رابطه جنسی

اگر رابطه جنسی بدون جلوگیری داشته‌اید بهتر است در اولین فرصت قرص اورژانسی را مصرف کنید؛ چرا که هرچه زمان بیشتری بگذرد، احتمال اینکه قرص تاثیر مثبت داشته باشد کمتر می‌شود. اگر قرص‌های اورژانسی را بعد از گذشت حداکثر زمان مجاز مصرف‌شان بخورید تاثیر خیلی کمی در پیشگیری از بارداری خواهند داشت.

 کلینیک آریا کلینیک شبانه روزی فولادشهر را در اینستاگرام دنبال کنید

تعداد مجاز مصرف قرص اورژانسی

اکثر متخصصان معتقد هستند چند بار مصرف قرص اورژانسی در طول یک چرخه قاعدگی یا در طول سال مشکلی ندارد؛ اما بهتر است بدانید پژوهش‌های علمی در این زمینه هنوز خیلی محدود و ضدونقیض هستند. برای مثال نتیجه بعضی از پژوهش‌ها نشان داده است که قرص «الا» نباید بیشتر از سه بار در سال و بیشتر از یک بار در هر چرخه قاعدگی مصرف نشود. همچنین یک پژوهش دیگر نشان داده است که قرص «لوونورژسترول» نباید بیشتر از یک بار در یک چرخه قاعدگی مصرف شود.

قرص‌های اورژانسی – همان‌طور که از اسم آن‌ها معلوم است. – فقط برای مصرف در زمان‌های اضطراری طراحی شده‌اند. مصرف درازمدت و مکرر این قرص‌ها باعث بی‌نظمی پریود و پیش‌بینی‌ناپذیر شدن موعد آن می‌شود.


مطالعه بیشتر:

بهترین سن بارداری در زنان و مردان

روش های پیشگیری از دیابت نوع ۲

روش انجام انواع سونوگرافی بارداری